3 błędy popełniane przez hotele podczas montażu sejfów w pokojach hotelowych

Karty kredytowe

Wyposażyłeś hotel w sejfy w każdym pokoju? Pamiętaj, że hotel ponosi odpowiedzialność za rzeczy gości pozostawione w sejfach (również tych, które są umieszczone w ich pokojach). Dlatego zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa przy użytkowaniu sejfów jest tak ważne. Jakie błędy najczęściej popełniają w tym przypadku hotele?

Brak przymocowania sejfu na stałe

Jednym z często spotykanych błędów jest wyposażenie pokoju hotelowego w sejf o niewielkich rozmiarach (najczęściej jest to urządzenie średniej wielkości – o wymiarach ok. 20 x 30 cm), który nie jest nigdzie umocowany na stałe. Taki sejf możemy znaleźć np.: w szafie na ubrania, pod biurkiem bądź w szafce obok łóżka. Problem w tym, że pojemnik wykonany ze stali i o tak małych rozmiarach, nie jest może super lekki (zazwyczaj waży między 3-6 kg), ale zdecydowanie nie można uznać, że jest to trudny do wyniesienia wielkogabarytowy sprzęt. Jeśli złodziej zechce, to taki sejf może z powodzeniem włożyć do większego turystycznego plecaka (w którym zmieszczą się nawet trzy takie urządzenia) i spokojnie wyjść z hotelu. Zamek może zaś już forsować poza obiektem, nie przejmując się ani uciekającym czasem, ani hałasem.

A przecież wystarczyłoby przymocowanie sejfu na stałe do konstrukcji budynku, a jeśli to niemożliwe, to choć do większego, stałego elementu, np. tyłu szafy. Szanse na to, że hotelowy złodziej w akcie desperacji zacznie demolować szafę w pokoju, są raczej znikome.

Niezmienianie master code’u

Każdy sejf ma tzw. master code – kod administratora pozwalający szybko otworzyć sejf w sytuacji, w której kombinacja wprowadzona przez użytkownika urządzenia nie jest znana. W hotelach master code wykorzystywany jest np. wtedy, kiedy gość hotelowy zapomniał kodu PIN, który sobie sam wybrał, bądź wyjechał, zamknąwszy sejf. W takiej sytuacji obsługa hotelu otwiera sejf, używając specjalnego, dostarczanego wraz z sejfem klucza bądź właśnie za pomocą master code’u. Jak otworzyć sejf za pomocą master code’u, można również w prosty sposób wyszukać w Internecie. Aby ułatwić pracownikom obsługę, najczęściej wszystkie sejfy w każdym pomieszczeniu, mają ten sam master code, by obsługa nie musiała pamiętać bądź szukać kodów do każdego pokoju z osobna. Nie byłoby w tym jeszcze nic złego (choć nie jest to najbezpieczniejsza procedura – zwłaszcza w dobie istnienia dysków sieciowych i tabletów), gdyby nie to, że standardowo fabrycznie ustawiony przez producenta master code sejfu (najczęściej jest to kod „0000”) nie zostaje nigdy zmieniony. W efekcie mamy zabezpieczenie sejfu na poziomie hasła do komputera typu „12345” – każdy włamywacz sprawdzi najpierw „0000”, chcąc złamać master code w sejfie hotelowym. A przecież wystarczyłoby zmienić kombinację na równie proste „8888” czy „4567”, by utrudnić dostanie się do wnętrza sejfu (nie mówiąc już o prostej tabeli w Excelu z przypisanym master code’em do numeru pokoju).

Sejf hotelowy w meblu
Sejf hotelowy w szafie

Zakup sejfów obsługiwanych za pomocą kart kredytowych

Samo korzystanie z takich sejfów jest bezpieczne i wygodne. Bezpieczne, ponieważ czytnik sejfu nie sczytuje całości zapisu z karty, a wygodne z uwagi na to, że nie musimy zapamiętywać kodu. Ponadto tego rodzaju sejfy nie mają master code’u. Zagrożenie stwarzają manipulacje czytnikiem za pomocą skimmera – czyli specjalnej nakładki – dzięki której możliwe jest przechwycenie danych użytej w sejfie karty kredytowej. Złodziej może zatem wynająć pokój hotelowy na jedną dobę, dokonać niezbędnych zmian w sejfie (a nawet w kilku, jeśli uda mu się włamać do pokoju hotelowego), a następnie przechwycić dane jego użytkowników. Jeśli będzie sprytny i dodatkowo zmodyfikuje działanie sejfu tak, by gość został zmuszony do wykorzystania PIN-u do karty jako klucza do sejfu, to dodatkowo uzyska nawet PIN gościa hotelowego (co ciekawe, w takich przypadkach gość hotelowy nie podejrzewa wyłudzenia danych). Nie wiedząc najczęściej, jak działają sejfy, uzna, że oczekiwanie na podanie numeru PIN jest normalne i nie powiadomi o tym fakcie obsługi hotelu. Z uwagi na to, że pracownicy obiektu rzadko kiedy sprawdzają sejfy wewnątrz, skimmery mogą być zamontowane w sejfie na stałe, a złodziej może korzystać z nich wielokrotnie. Rozwiązaniem i obroną przed tym typem kradzieży jest po prostu niewykorzystywanie przez hotele sejfów obsługiwanych za pomocą kart kredytowych, bądź też każdorazowe sprawdzanie sejfu pod kątem ich modyfikacji.

Zakup sejfu bez funkcji audytu

Sejf z funkcją audytu pozwala sprawdzić, jakim kodem, kiedy i przez kogo sejf był zamykany i otwierany. Jest to niezwykle istotne w sytuacji, gdy mamy do czynienia z kradzieżą zgłaszaną przez gościa hotelowego bez widocznych oznak włamania do sejfu. Osoba zarządzająca hotelem musi wówczas w celu uniknięcia odpowiedzialności bezspornie udowodnić, że nikt z personelu nie otwierał sejfu po tym, jak gość hotelu złożył w nim swój depozyt. Jest to sytuacja bardzo trudna, bo z jednej strony wiąże się z utratą wizerunku, a z drugiej nie jest objęta polisą ubezpieczeniową, co oznacza, że hotel będzie musiał zwrócić utraconą wartość bez możliwości uzyskania odszkodowania. Zakup sejfu z funkcją audytu daje możliwość udowodnienia, że kradzież nie mogła nastąpić, bo np. nikt od czasu złożenia depozytu w sejfie go nie otwierał. Pozwala też wykazać, że sejf otwierany był jedynie przez gościa lub kogoś z jego otoczenia za pomocą znanego mu kodu, który sam ustawił.  Dzięki temu – abstrahując od rzeczywistych przypadków kradzieży – sejf z funkcją audytu pozwoli hotelarzowi obronić się przed nieuczciwością klienta lub osób mu towarzyszących i próbami wyłudzenia odszkodowania.

Sprawdź: Sejfy hotelowe w Hartmann Tresore