5 kryzysowych sytuacji związanych z użytkowaniem sejfu. Jak radzić sobie w trudnych momentach?

Sejf jest inwestycją zwiększającą poczucie bezpieczeństwa i komfortu właściciela. Jednak może się zdarzyć, że korzystanie z sejfu nie zawsze jest bezproblemowe. Przyczyniają się do tego zarówno błędy popełniane przez użytkownika, jak również działanie osób trzecich. Sprawdź, co musisz wiedzieć, by uniknąć problemów związanych z użytkowaniem sejfu lub ograniczyć ich skutki do minimum.

Uszkodzenie w transporcie

Dla większości z nas dodatkowa opłata związana z dostawą zakupionego towaru do domu lub firmy w wybranym terminie to oczywistość – dotyczy to praktycznie każdego rodzaju asortymentu. Powinno to dotyczyć także, a właściwie szczególnie, sejfów.  Nawet relatywnie niewielki sejf może być na tyle ciężki lub wywrotny, że nie poradzimy sobie z nim sami, czy z pomocą niewprawnych osób. Łatwo wtedy o uszkodzenie sejfu lub, co gorsza, o wypadek. Pamiętaj, że gwarancja zapewniona przez producenta nie obejmuje uszkodzeń powstałych w następstwie samodzielnego, nieprawidłowego transportu sejfu. Jeśli kupujesz sejf z dostawą za pośrednictwem firmy kurierskiej lub spedycyjnej, musisz wziąć pod uwagę, że dostawa nie obejmuje dodatkowych czynności transportowych, jak wniesienie po schodach, czy zdjęcie sejfu z palety. Aby ograniczyć ryzyko uszkodzeń sejfu (zwłaszcza przy przeprowadzce), zaufaj doświadczeniu i postaw na profesjonalistów z Hartmann Tresore Polska.

Gdy dojdzie do uszkodzenia sejfu w transporcie, spisz protokół szkody z przewoźnikiem i niezwłocznie zgłoś uszkodzenie sprzedawcy, jeśli to przewoźnik spowodował szkodę. Jeśli do uszkodzenia doszło z powodu samodzielnego i nieprawidłowego transportu sejfu, również skontaktuj się ze sprzedawcą. Bez względu na to, kto spowodował uszkodzenie, korzystanie z sejfu może być niemożliwe lub utrudnione. Nie usuwaj ewentualnych usterek na własną rękę. Uszkodzony sejf powinien trafić do serwisu, gdzie będzie możliwa ocena uszkodzeń oraz przeprowadzona fachowa naprawa.

Błędny kod

Pomyłka przy wprowadzaniu kodu może zdarzyć się każdemu. Co jednak w sytuacji, kiedy kilka razy z rzędu wpiszemy błędny kod? Część modeli zamków przechodzi w tzw. tryb blokady. Blokada trwa określony przez producenta zamka czas, ale może też być wydłużona po kolejnych nieudanych próbach wprowadzenia kodu – wówczas użytkownik nie jest w stanie otworzyć sejfu. Jeśli do tego dojdzie, nie należy w stresie ponawiać prób otwarcia, tylko odczekać chwilę i spróbować przypomnieć sobie kod.

Jeśli nie zdołamy sobie przypomnieć kodu, jedynym rozwiązaniem jest awaryjne mechaniczne otwarcie sejfu. Najlepiej skorzystać z pomocy serwisu sprzedawcy. Wszelkiego rodzaju samodzielne próby otwarcia sejfu, czy zlecenie usługi niewykwalifikowanemu rzemieślnikowi, mogą skutkować uszkodzeniem sejfu lub zamka.

Zmiana kodu

Zmiana kodu zamka mechanicznego szyfrowego lub elektronicznego to krok, który jest konieczny ze względów bezpieczeństwa korzystania z sejfu. Nieroztropne jest bowiem pozostawienie fabrycznego kodu producenta zamka. Naraża to nas na ryzyko kradzieży zawartości zdeponowanej w sejfie przez osoby postronne lub włamywacza. Pamiętajmy, że zmianę kodu zamka należy przeprowadzać zawsze przy otwartych drzwiach sejfu oraz po starannym zapoznaniu się z instrukcją obsługi. W przeciwnym wypadku ryzykujemy zablokowanie zamka nieznanym kodem, a w konsekwencji konieczność awaryjnego mechanicznego otwarcia sejfu.

Przeczytaj również: Zmiana kodu w sejfie. 5 faktów, o których musisz wiedzieć

Utrata kluczy do sejfu

Często popełnianym błędem jest skupianie się na zapewnieniu odpowiedniego zabezpieczenia wyłącznie wartościowych przedmiotów. Na dalszy plan schodzi kwestia przechowywania kluczy do sejfu. Ich utrata nie musi oznaczać przejęcia zawartości sejfu przez nieupoważnione osoby, jednak uniemożliwia korzystanie z sejfu.

Nie trzymajmy klucza na stałe w zamku, ponieważ sejf staje się wtedy jedynie metalowym meblem, nie zapewniając nam żadnej ochrony. Tak samo nie należy trzymać kluczy obok sejfu, w szufladzie biurka lub szafy, w których często montujemy sejf. Miejsce przechowywania kluczy, jeśli nie nosimy ich ze sobą, powinno nie być oczywiste i łatwe do znalezienia przez potencjalnego włamywacza. Jeśli nosimy przy sobie jeden z kluczy, drugi powinniśmy tak samo bezpiecznie schować.

W wypadku zagubienia jednego lub obydwu kluczy należy niezwłocznie skontaktować się ze sprzedawcą, który pomoże w uzyskaniu wtórnika (gdy zgubimy jeden z kluczy) lub awaryjnie mechanicznie otworzy sejf i wymieni zamek (gdy zagubimy obydwa).

Włamanie lub pożar

Sejf stanowi zabezpieczenie wartościowych rzeczy przed zniszczeniem, kradzieżą czy dostaniem się w niepowołane ręce. Niekiedy jednak dochodzi do zdarzeń losowych, takich jak pożar czy zalanie budynku. Wybór odpowiedniego produktu pozwoli ograniczyć ewentualne straty. Na rynku dostępne są sejfy o różnej klasie odporności na włamanie. Dostępne są również produkty zapewniające czasową ochronę przed ogniem, dymem oraz płynem gaśniczym. W zależności od modelu, może to być okres 30, 60, ale też 120 minut, co pozwala na zachowanie zawartości sejfu do czasu zakończenia akcji gaszenia pożaru. Jeśli dojdzie jednak do niewielkiego pożaru, czy nawet próby włamania, to konieczne jest zlecenie sprzedawcy oględzin sejfu. Jego konstrukcja przeważnie jest nadwyrężona po takich zdarzeniach, zatem nie gwarantuje już dotychczasowego poziomu ochrony. Mogą też pojawić się dodatkowe usterki w trakcie dalszego użytkowania.

Niewłaściwe korzystanie z sejfu może mieć poważne konsekwencje i narazić właściciela na utratę cennych rzeczy, które zamierza chronić. Pamiętaj, że w bezpieczeństwie nie ma miejsca na kompromisy. Dlatego jeszcze przed zakupem zadbaj o odpowiednie przygotowanie, szczególnie merytoryczne, by w przyszłości uniknąć opisanych kłopotów.

Masz dodatkowe pytania lub zastanawiasz się, jaki sejf będzie odpowiedni dla Ciebie? Odwiedź Hartmann Tresore i porozmawiaj z naszymi doradcami.