Odpowiedzialność hoteli za rzeczy zostawione przez gości, cz. 1

Odpowiedzialność hoteli za rzeczy zostawione przez gości, cz. 1

Przedsiębiorca, który prowadzi usługi hotelarskie, ponosi odpowiedzialność za rzeczy wniesione i pozostawione przez gości. Dotyczy to zarówno przedmiotów skradzionych, zniszczonych, jak i zagubionych, a straty finansowe mogą wynieść nawet 100-krotność ceny noclegu. Warto zatem poznać swoje obowiązki i zadbać o odpowiednie zabezpieczenia.

 Właściciel hotelu i jego obowiązki

Sejf w hotelu

Minibarek i sejf hotelowy Hartmann Tresore

W wielu przypadkach zdarza się, że hotelarze zabezpieczają się, wywieszając w recepcji informację o braku odpowiedzialności hotelu za rzeczy, które nie zostały zdeponowane w sejfie. W świetle prawa taki komunikat nie zwalnia jednak z obowiązku wypłaty odszkodowania w wypadku kradzieży lub zagubienia wniesionych przez gości przedmiotów. Zasady te reguluje bowiem kodeks cywilny.

Co uznaje się za rzeczy wniesione? Jest to szeroka kategoria, do której zalicza się bagaż oraz cały ekwipunek gościa, który znajduje się w pokoju hotelowym, w miejscu wskazanym do jego przechowania lub został przekazany obsłudze. Odpowiedzialność zaczyna się w chwili wejścia gościa do hotelu ze wspomnianymi przedmiotami lub oddania ich pracownikowi, np. bagażowemu.

Skradziony bagaż ze schowka

W praktyce prawo to obowiązuje nawet przed rozpoczęciem doby hotelowej. Na przykład w sytuacji, gdy gość zjawia się wcześniej i do czasu odbioru kluczy zostawi bagaż we wskazanym schowku. Analogicznie sytuacja wygląda również wtedy, gdy po wymeldowaniu gość czeka np. na transport w poczekalni. Warto jednak zabezpieczyć się umową przechowania na wypadek, gdy klient przesyła swoje rzeczy na kilka dni przez pobytem lub nie odbiera ich przez dłuższy okres. To pozwoli uniknąć wypłaty odszkodowania w podobnych sytuacjach.

Ile trzeba zapłacić?

Hotel nie zawsze musi jednak wypłacić równowartość skradzionych, zniszczonych lub zagubionych przez gości rzeczy. Prawo limituje bowiem kwotowo taką odpowiedzialność. Względem jednego gościa mówi się o wartości równej stukrotności należności za jedną dobę. W przypadku jednej rzeczy limit wynosi 50-krotność tej kwoty. W zależności od cenników odszkodowania będą zatem różne. Przykładowo, jeśli za nocleg w obiekcie trzeba zapłacić 460 euro, to maksymalna odpowiedzialność względem jednego gościa wyniesie 46 tys. euro i 23 tys. euro względem każdej rzeczy. W przypadku, gdy klient nocuje w pokoju kilkuosobowym, cenę noclegu należy podzielić przez liczbę korzystającej z niego osób.

Sejf hotelowy w szafie

Sejf hotelowy w szafie

Tanie hostele nie zawsze zapłacą

Biorąc pod uwagę powyższe obliczenia, trzeba zwrócić uwagę, że nie każdy hotelarz wypłaci swoim klientom równowartość poniesionych przez nich strat. W przypadku, gdy 3-osobowy pokój kosztuje 120 zł za noc, a jednemu z przebywających w nim gości zostanie skradziony zegarek o wartości 2,5 tys. zł, właściciel zostaje zobowiązany do pokrycia kosztów w wysokości 2 tys. zł.

Sejf w pokoju ogranicza wysokość odszkodowania

W tym miejscu warto również wspomnieć, że sejf w pokoju hotelowym ogranicza odpowiedzialność właściciela hotelu co do wypłaty odszkodowania za skradzione lub uszkodzone rzeczy, których gość nie umieścił w przeznaczonym do tego miejscu. Dlatego też należy zawsze informować klientów o możliwości oraz korzyściach wynikających z użycia tego zabezpieczenia.

Czytaj drugą część artykułu
Sejf hotelowy Hartmann Tresore

Sejf Hartmann Tresore w pokoju hotelowym

Autor

Powiązane